Omavalvonta


Omavalvontasuunnitelma

1. Palvelujen tuottajaa koskevat tiedot

Palveluntuottaja: Satu Pahlman Tmi
Y-tunnus: 3149702-1
Toimintayksikkö: Santaniitynkatu 17 A 32, 04250 Kerava
Vastaava esimies: Satu Pahlman, toiminnanjohtaja / yrittäjä 
Puh. 044-9259772
e-mail: satupahlman@gmail.com

Palvelumuoto: Kotiin annettavat ympärivuorokautiset ammatilliset sosiaali- ja terveyspalvelut; Vammaisten tuki- ja terveyspalvelut, vanhusten kotihoito, lapsiperheiden kotipalvelu, sosiaalihuollon avopalvelut aikuisille ja jälkihuoltonuorille sekä neuropsykiatrinen valmennus.

Toimilupatiedot: Palvelut on rekisteröity yksityisten terveys- ja sosiaalipalvelujen antajien Soteri-rekisteriin.       OID koodi: 1.2.246.10.31497021.10.0

Ilmoituksenvarainen toiminta: Ympärivuorokautiset ammatilliset hoitoringit ja kotihoito, kotipalvelu sekä sosiaalihuollon avopalvelut

2. Toiminta-ajatus, arvot ja toimintaperiaatteet

Kotiin annettavat palvelut ovat osa terveyden- ja sosiaalihuoltolakia. Sen tavoitteena on tukea ihmistä arjessa selviytymisessä. Satu Pahlman Tmi tarjoaa tukea arjen haasteisiin asiakkaiden kodeissa vammaisille, vanhuksille, lapsiperheille, jälkihuoltonuorille sekä sosiaalihuollon tarpeessa oleville aikuisille ympäri vuorokauden. Työntekijämme ovat koulutettuja ammattilaisia. Yrityksessä työskentelee sosionomeja, sairaanhoitajia ja lähihoitajia. Satu Pahlman Tmi toimii osana ennaltaehkäisevää tukiverkkoa. 

Toimintamme tavoite on ihmisen omien voimavarojen löytäminen ja vahvistaminen sekä laadukkaan hoidon turvaaminen. Toimintaamme ohjaavia arvoja ovat mm. Itsemääräämisoikeus ja tasa-arvo. Tasa-arvoa toteutamme kohtelemalla asiakkaita yhdenvertaisesti. Panostamme tasa-arvoon myös kehittämällä monikulttuurista asiakastyön osaamista. Asiakkaalla on itsemääräämisoikeus ja hän itse osallistuu ja vaikuttaa palvelujensa suunnitteluun ja toteuttamiseen. Toimintaperiaatteitamme ovat ihmislähtöisyys, luotettavuus, joustavuus ja kehittyminen. Ihmislähtöisyydellä tarkoitetaan sitä, että ihmisen omat tarpeet, voimavarat ja toiveet ovat toimintamme keskiössä. Jokaisella ihmisellä on omia rutiineja sekä tapoja toimia ja kunnioitamme niitä sekä vahvistamme arjen rutiineja. Luotettavuus merkitsee meille sitä, että noudatamme yhdessä sovittuja aikatauluja ja toimintatapoja.

Toimimme hienotunteisesti haastavissa tilanteissa ja noudatamme vaitiolovelvollisuutta. Joustavuus näkyy toiminnassamme siten, että pyrimme järjestämään aikataulut asiakkaiden muuttuvien tilanteiden mukaan. Pyrimme vastaamaan asiakkaidemme palveluntarpeeseen nopealla aikataululla. Kehitämme toimintaamme kouluttamalla työntekijöitämme työssä esiin tulleiden tarpeiden mukaisesti. Käytössämme on sisäiset koulutukset ja tarvittaessa käytämme ulkopuolista koulutusta ja konsultaatiota. Säännöllinen raportointi ja tiimipalaverit sekä yksilöohjaukset toimivat myös kehittämisen välineinä.

Asiakaspalautetta otamme vastaan jatkuvasti. Asiakkaille tehdään palautekysely palvelun päättyessä. Pitkissä asiakkuuksissa teemme myös välikyselyjä.

3. Riskienhallinta

Palvelua toteutetaan asiakkaiden kodeissa sekä ulkona esim. puistoissa ja piha-alueilla. Mahdollisia vaaratilanteita ovat normaalit kotitapaturmat, siirtotilanteet, kaatumiset ja ulkoillessa esimerkiksi liukastumiset. Palveluun kuuluu myös lääkehoitoa, jolloin mahdolliset lääkepoikkeamat ja virheet kuuluvat riskikartoitukseen. Satu Pahlman Tmi riskikartoitus päivitetään vuosittain yhdessä henkilökunnan kanssa. Riskikartoituksen pohjalta laaditaan turvallisuussuunnitelma sekä lääkehoitosuunnitelma, joita päivitetään jatkuvasti esille tulleiden kehittämiskohteiden osalta. Riskinarviointeja tehdään myös päivittäisessä työssä ja niistä tiedotetaan välittömästi esimiestä.

Riskinhallinnan työnjako

Johdon vastuulla on huolehtia omavalvonnan ohjeistamisesta ja järjestämisestä sekä pitää huolta, että työntekijöillä on riittävästi tietoa turvallisuusasioista. Sosiaalihuoltolaissa (1301/2014) säädetään työntekijän velvollisuudesta (48–49 §) tehdä ilmoitus havaitsemastaan epäkohdasta tai epäkohdan uhasta, joka liittyy asiakkaan sosiaalihuollon toteuttamiseen. Käytännössä tämä tarkoittaa, että työntekijöiden vastuulla on viipymättä ilmoittaa esille tulleista epäkohdasta, riskeistä ja vaaratilanteista esimiehelle. Esimies informoi kunnan sosiaalihuollon johtavaa viranhaltijaa ilmoituksesta. Ilmoitus voidaan tehdä salassapitosäännösten estämättä.

Riskienhallinta on jatkuva prosessi, jossa johdon ja työntekijöiden yhteistyö on avainasemassa. Kriittiset työvaiheet ja riskitilanteet pyritään yhdessä tunnistamaan ja ennaltaehkäisemään. On tärkeää, että jokainen uskaltaa rohkeasti kertoa pienimmästäkin huolenaiheesta liittyen omaan tai asiakkaan turvallisuuteen.

Riskien käsitteleminen

Asiakkaan kotiin ja ulkoilutilanteisiin liittyvät riskit otetaan puheeksi asiakkaan tai omaisen kanssa ja mietitään yhdessä, kuinka riskejä voisi pienentää. Läheltä piti-tilanteista tehdään ilmoitus vastuuhenkilölle Satu Pahlman. Tapahtunut kirjataan vaaratilanneilmoitukset Haipro-järjestelmään ja analysoidaan yhdessä tiimissä. Tapahtuneesta raportoidaan aina palvelun vastuuhenkilölle Satu Pahlman. Haittatapahtumat käydään läpi työntekijöiden ja asiakkaan sekä tarvittaessa omaisten kanssa. Asiakasta opastetaan mahdollisten korvausten hakemisessa.

Korjaavat toimenpiteet ja muutoksista tiedottaminen

Tapahtuneesta vaaratilanteesta otetaan opiksi ja korjaaviin toimenpiteisiin ryhdytään välittömästi. Muutoksista työskentelyssä laaditaan ohjeistus, joka käydään läpi henkilöstön kanssa yhteisessä kokouksessa. Uusi turvallisempi toimintatapa kirjataan turvallisuussuunnitelmaan. Myös asiakkaita ja yhteistyötahoja tiedotetaan uusista toimintatavoista

4. Omavalvontasuunnitelman laatiminen ja julkisuus

Satu Pahlman Tmi:n omavalvontasuunnitelman laatii yrittäjä itse. Omavalvontasuunnitelmaa päivitetään yhdessä henkilökunnan kanssa tarvittaessa, kuitenkin vähintään kerran vuodessa. Omavalvontasuunnitelma on nähtävillä yrityksen nettisivuilla.

5. Asiakkaan asema ja oikeudet

Palvelutarpeen arvio ja asiakkaaksi tulo

Asiakkaat tulevat Satu Pahlman Tmi:n asiakkaiksi itsemaksavina, kaupungin palvelusetelillä tai maksusitoumuksella. Palvelutarpeen arvion tekee kaupungin viranomaiset ja asiakas valitsee palveluntuottajan itse. Asiakkaan valittua Satu Pahlman Tmi:n palveluntuottajakseen laaditaan yhdessä palvelusopimus. Sopimukseen kirjataan palvelun tapahtumapäivät, kellonajat ja tuntimäärät. Liitteeseen kuvaillaan vapaamuotoisesti tilannetta ja tehtäviä, joita asiakaskäynnillä tehdään. Ensimmäisellä käyntikerralla asiakkaan tulee esittää Satu Pahlman Tmi:n työntekijälle päätös siitä, mitä palvelun sisällöksi on määritelty sekä voimassaolevat hoito-, kuntoutus-, lääkehoitosuunnitelmat sekä mahdolliset diagnoosit.

Rekisterin muodostuminen

Asiakaskäynnillä tehdyistä toimenpiteistä kirjataan raportti Hilkka-asiakastietojärjestelmään. Mahdolliset vaara- tai uhkatilanteet kirjataan Haipro-järjestelmään. Raporteista tehdään yhteenveto vähintään puolivuosittain tai asiakkuuden päättyessä maksavalle kunnalle. Asiakastiedoista, raporteista ja koosteista muodostuu rekisteri. Asiakkaalla on halutessaan oikeus lukea hänestä kirjoitetut asiakirjat (raportit ja koosteet). Asiakirjat ovat maksavan kunnan omaisuutta ja pyyntö lukemiseen esitetään kunnan palvelusta päättävälle taholle. Asiakkaalla on oikeus tarkastaa tietonsa ja vaatia tarvittaessa niiden korjaamista. Asiakastietojen tarkastuspyyntö ja mahdollinen korjaamisvaatimus esitetään palvelusta vastaavalle kaupungille tai kunnalle.

Asiakkaan kohtelu

Asiakkaalla on itsemääräämisoikeus. Henkilökunta kunnioittaa tätä ja tukee asiakasta osallistumaan palvelunsa suunnitteluun ja toteuttamiseen. Satu Pahlman Tmi:ssä työtä tehdään arvostaen - ihmisenä ihmiselle. Asiakastyö perustuu vuorovaikutukseen. Joskus vuorovaikutustilanteissa voi tulla tilanteita, joissa asiakas kokee tulleensa väärinymmärretyksi tai kohdelluksi. Jos asiakas kokee saaneensa epäasiallista kohtelua tai palvelua, hän voi mainita tästä heti työntekijälle. Jos tämä tuntuu vaikealta, asiakas tai omainen voi yhteyttä ottaa kotihoidon asiakastyöstä vastaavaan henkilöön (Satu Pahlman p. 044-9259772, satupahlman@gmail.com) sekä palvelun myöntäneeseen kaupungin työntekijään. 

Tarvittaessa asiakkaan, palveluntuottajan ja kunnan kanssa järjestetään tapaaminen, jossa käsitellään asiakkaan tyytymättömyyttä saamaansa palveluun.

6. Palvelun sisällön omavalvonta

Asiakkaan osallisuus

Asiakas on palvelussa mukana aktiivisena toimijana. Tavoitteet on määritelty yhdessä asiakkaan ja omaisen kanssa ja niiden toteutumista arvioidaan yhdessä kunnan työntekijöiden kanssa pidettävissä palavereissa ja verkostotapaamisissa. Kotipalvelussa toteutetaan palvelusopimuksessa sovittuja asioita asiakkaan omassa kodissa ja asiakkaan välineillä. Käytämme hoitotyössä suojakäsineitä ja hengityssuojaimia sekä noudatamme hyvää käsihygieniaa. Asiakkaan ollessa sairastunut noudatamme erittäin tarkkaa hygieniatasoa. Täten varmistetaan, että emme levitä tautia.

Lääkkeet

Kotihoidossa voidaan toteuttaa myös lääkehoitoa. Vastuu asiakkaan lääkehoidon toteuttamisesta on hoitavalla lääkärillä, mutta voimme annostella, jakaa ja antaa lääkkeet sovitusti. Kaikilla työntekijöillä on vähintään lähihoitajan koulutus ja voimassa oleva lääkehoitolupa. Olemme myös laatineet lain mukaisen lääkehoitosuunnitelman yhdessä lääkärin ja farmaseutin kanssa. Lääkehoitosuunnitelma on nähtävillä pyydettäessä.

Yhteistyö eri toimijoiden kanssa

Henkilökunta tekee yhteistyötä palvelun maksavan kaupungin tai kunnan ja asiakkaan toivoman verkoston kanssa esim. Lääkäri, fysioterapeutti, terveyskeskus, poliklinikat, sosiaalitoimi, kotihoito, kotisairaala, koulu, päiväkoti, neuvola ja omaiset. 

7. Asiakasturvallisuus

Pätevyysvaatimuksena yrityksen henkilökunnalta edellytetään sosiaali- ja terveysalan perustutkintoa esim. lähihoitaja tai muuta vastaavaa tutkintoa sekä voimassa olevia lääkelupia. Yrittäjä itse tekee työsopimuksen uusien työntekijöiden kanssa ja tässä yhteydessä tarkistetaan rikosrekisteriote, tutkintotodistus, lääkeluvat sekä muut mahdolliset todistukset ja Valviran laillistus. Työsopimusta allekirjoittaessaan työntekijä sitoutuu vaitiolovelvollisuuteen työsuhteen aikana ja sen päätyttyä. Työntekijät perehdytetään asiakastyöhön liittyviin käytäntöihin. Tässä tukena on palvelun esimies. Työntekijöitä tuetaan ja kannustetaan ylläpitämään ammattitaitoa täydennyskoulutuksin. Työntekijöiden ensiaputaidot pidetään ajantasaisina. Työskentely tapahtuu asiakkaiden kotona. Satu Pahlman Tmi:n toimisto sijaitsee kotona erillisessä huoneessa. Työntekijöillä on lakisääteiset tauot. Yrityksessä on oma sairaanhoitaja sekä sosionomi.

8. Asiakastietojen käsittely

Kaikki asiakkaita koskevat asiakirjat ovat salassapidettäviä. Tietosuojasta vastaava henkilö on Satu Pahlman. Rekisteriseloste (Henkilötietolaki 10 §) löytyy kansiosta. Noudatamme seuraavia lakeja: - Henkilötietolaki (523/1999) - Asiakaslaki (812/2000) - Laki asiakastietojen sähköisestä käsittelystä (159/2007) - Tietosuojalaki (1050/2018) Lisäksi noudatamme palvelusetelin sääntökirjan erityisen osan antamia ohjeita asiakastietojen säilyttämisestä.

Henkilötietoja sisältäviä asiakirjoja kerätään vain siinä määrin kuin se toiminnan kannalta on oleellista / välttämätöntä. Kaikki em. asiakirjat säilytetään lukollisessa kaapissa / sähköisesti. Sähköpostilla tai tekstiviestillä ei lähetetä mitään materiaalia asiakkaan nimellä tai muuten tunnistettavissa olevilla tiedoilla. Henkilöstöä on ohjeistettu vaitiolovelvollisuuden noudattamiseen kaikessa toiminnassa myös työajan ulkopuolella. Ohjeistus koskee esim. puhelukäytäntöjä ja sosiaalisessa mediassa toimimista.

9. Yhteenveto kehittämissuunnitelmasta

Satu Pahlman Tmi:n toimintaa kehitetään jatkuvasti epäkohtailmoitusten, reklamaatioiden sekä yhteistyötahoilta, asiakkailta, omaisilta ja henkilökunnalta saadun palautteen pohjalta.

10. Omavalvontasuunnitelman seuranta

Hyväksyn ja vahvistan omavalvontasuunnitelman

Keravalla 20.11.2024

Satu Pahlman, toiminnanjohtaja.

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita